Není copywrighter jako copywriter: malé vyvedení z omylu

Home / blog / Není copywrighter jako copywriter: malé vyvedení z omylu

Víte, že má práce copywritera mimo marketingovou bublinu dost špatné PR? Většina lidí vůbec neví, jak se název této záhadné profese vyslovuje, píšou chybně copywrighter a často vůbec netuší, co vlastně takový člověk celé dny dělá. Dovolte mi nyní malou korekturu veřejného mínění. Přece nedovolím, abyste si dál pletli pojem s průjmem.

copywrighter
Hledám copywritera, nebo copywrightera?

Když hledáte „copywrighter“ a najdete copywritera

Vlastně se ale vůbec nedivím, že se v dotazech vyhledávačů slovo copywrighter objevuje tak často. Hádejte, co jsem kdysi před lety při zkoumání této (pro mne v té době neznámé) práce do vyhledávacího pole psala já. Ano, přiznávám se bez mučení.

Jaký je rozdíl mezi copywriterem a copywrighterem?

Značný. Copywrighter totiž vůbec neexistuje, kdežto na copywritera narazíte na každém virtuálním rohu.

Název copywriter vznikl někdy v dobách Davida Ogilvyho. Copy v tomto případě neznamená kopírovat, ale reklamní sdělení. Writer je tvůrce, autor. Jednoduše copywriter.

Slovo copywrighter vzniklo zkomoleninou ze slova copyright, což je označení pro dílo (značka s malým céčkem v kroužku), které podléhá duševnímu vlastnictví. Se psaním reklamních textů nemá nic společného. Bohužel slova copyright a copywrite se vyslovují skoro stejně a to je důvod časté záměny.

Co dělá copywriter?

Určitě nic nekopíruje. Nikdy. Žádné copy and paste. Kopírování zakázáno. Ale jak jsem slyšela, jsou copywriteři, kteří tvoří články spojením několika různých odstavců okopírovaných z již existujících článků. Ráda bych věřila, že jsou to jen fámy, že se nic takového neděje, ale bojím se, že někde v podsvětí copywritingu k takovým praktikám opravdu dochází.

Copywriter tvoří texty pro reklamy, weby, posty na sociálních sítích, píše PR články, e-booky, e-maily, textuje i tlačítka v e-shopech nebo popisky produktů, vymýšlí slogany a názvy. Všechny tyto texty mají jedno společné. Nejsou na internetu pro to, aby byly jen hezké a pěkně se četly, ale aby plnily cíle. Prodej, vzbuzení zájmu nebo vyvolání reakce na Facebooku.

A to je vlastně jen výstup. Nesmíme zapomenout na studium podkladů, poznávání cílové skupiny, rešerše, korektury a vyhodnocení statistik a výsledků.

Proč chtít svého vlastního copywritera?

Protože svůj obor pečlivě sleduji, vidím, že poptávka po copywriterech stále roste, ale roste i nabídka a počet nových copywriterů. Ještě před lety byl copywriter ve firmách vzácných luxusem, dnes už mají svého dvorního copywritera i menší firmy. Tak jako je normální mít účetní, bude za chvilku úplně běžné mít copywritera. Proč? Dnes má každá firma svou prezentaci na internetu, používá sociální sítě a vytváří nějakou formu obsahu. Samozřejmě si mohou majitelé nebo pověření zaměstnanci texty vytvářet sami, ale většinou na to nemají, čas, chuť nebo buňky. Výhodou copywritera je to, že nepíše, co ho právě napadne, ale tvoří takové texty, které pracují ve prospěch plnění firemních cílů. Copywriter pomocí textů prodává, i když třeba spíte. A to chcete, že?