Meta tagy: malé texty, velký význam

Home / blog / Meta tagy: malé texty, velký význam

K článkům a textům pro webové stránky posílám klientům i krátké texty s tajemným názvem meta tagy. Až později jsem zjistila, co někteří klienty s meta tagy dělají. K mému údivu vůbec nic.

meta tagy

 

Co jsou to meta tagy

Meta tagy jsou krátké texty, které stručně vystihují obsah každé stránky webu (url). Jsou vizitkou, která prezentuje stránku ve veřejném prostoru internetu. Mají vliv na optimalizaci pro vyhledávače a návštěvnost webových stránek.

Jde o titulek stránky (meta title) a popis stránky (meta description). Pro vyplnění meta tagů je potřeba najít příslušnou kolonku v administraci webu. Ve WordPressu doporučuji nainstalovat speciální plugin, např. Yoast SEO nebo All in One SEO Pack. Většina e-shopů políčka pro meta tagy má.

 

Kde se zobrazují meta tagy

Meta tagy přímo na stránce webu nenajdete. Schovávají se v kódu. Viditelné jsou na důležitých místech, kde přímo rozhodují o budoucí návštěvě stránky.

Ve výsledcích vyhledávačů je to jedna velká přehlídka meta tagů. Kdo lépe zakomponuje klíčová slova, dokáže se odlišit a vzbudit zájem, vyhrává proklik na web.

meta title a meta description
Zobrazení meta title a meta descriptin ve výsledcích vyhledávání na Googlu

 

Další důležitý prostor, kde se zobrazí meta tagy, jsou sociální sítě. Při vložení odkazu na web pak u většiny facebookových stránek popisky vycházející z meta tagů nelze měnit. (Z asi deseti stránek, které spravuji, můžu tyto textíky měnit jen u jedné stránky.)

 

Meta title a meta description na Faceboku
Zobrazení meta tagů na Facebooku

Jak má vypadat správný meta titulek a meta popis

Pokud budeme vycházet z toho, že hlavním účelem meta titulku a meta popisu je SEO, tzn. aby se stránka ve výsledcích vyhledávačů umístila na předních pozicích, a následný proklik na web, musí text titulku odpovídat na hledaný dotaz, obsahovat dostatek informací, odlišit se a vyvolat touhu dozvědět se více.

Meta titulek optimalizujte zleva doprava, tzn. to nejdůležitější patří na začátek. Obecné doporučení pro délku je kolem 55 znaků, ale záleží především na celkové šířce. Jednoduše řečeno štíhlé i zabere menší místo než prostorově výrazné m. Jak bude váš titulek vypadat ve výsledcích vyhledávání na Googlu, si můžete snadno ověřit pomocí tohoto nástroje.

Jeden konkrétní příklad. Pokud bych měla napsat meta title pro článek na téma jak napsat titulek, vypadal by takto: Jak napsat titulek, který zaujme čtenáře i vyhledávače. Nebo ještě úderněji: 10 tipů, jak napsat titulek, který přivede návštěvnost na váš web.

A co meta popis? Delší textík, který rozvádí text titulku. Doporučuji ho vyplnit vždy, protože pokud to neuděláte, meta popis se vytvoří automaticky z textu na stránce webu, a ne vždy podle vašich představ.

 

A proč klienti míjeli moje meta tagy bez zájmu?

Jak už to tak často bývá, když je člověk ponořený do svého oboru, může získat dojem, že to, co mu připadá jako naprosto jasné a zřejmé, je jasné a zřejmé i pro ostatní.

Takže i já jsem bláhově předpokládala, že meta tagy jsou součástí znalostního repertoáru široké veřejnosti. Že jsou tématem hovorů  u kávy s kamarádkami a večerních setkání kolegů u piva. No kdo by to řek, nejsou. Od tohoto prozření už k meta tagům přidávám klientům i vysvětlení, proč a jak je použít.

 

2 Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.