Jak napsat byznys příběh? Podle Pixar a s konfliktem

Chcete čtenáře okouzlit svým byznys příběhem? Příběhy vídáte všude kolem vás, ale ten vlastní neumíte uchopit za začátek, prostředek ani konec? Ale jak tedy napsat příběh? Nechte se vést prověřenou strukturou.

Jak napsat příběh

Co na těch příbězích lidé vlastně mají?

Tři důvody, proč se pustit do příběhu

  1. Příběhy jsou oproti jinému textu lépe zapamatovatelné. Čím to? Lidský mozek si do paměti snáze ukládá navazující a do souvislostí zasazené informace.
  2. V příběhu hrají velkou roli emoce – očekávání, napětí, překvapení. Příběh tak drží naši pozornost a vytváří silnější paměťovou stopu. Čtenář možná nebude přesně vědět, co si přečetl, ale bude si pamatovat, jak se při čtení cítil. 
  3. A do třetice – příběhem se přibližujeme svému čtenáři a vytváříme si s ním vztah.

Jak napsat příběh? Zkuste to podle Pixar

V chytré knížce Prodávat je lidské mě zaujal formát prezentace příběhem, který vychází z animáků od Pixaru.

Emma Coatsová, která ve studiu pracovala na linii příběhů, pixarský kód rozluštila a vytvořila šablonu pro neodolatelný nový druh prezentace. Coatsová tvrdí, že každý film studia Pixar v sobě nese stejnou DNA, hlubokou strukturu vyprávění, která zahrnuje šest po sobě jdoucích vět.

Kdysi dávno___

Každý den___

Jednoho dne___

Kvůli/díky tomu___

Výsledkem bylo___

Až nakonec___

/Přečtěte si také: Jediná věc, která rozhoduje o tom, zda prodáváte/

Ukážeme si to na filmu Hledá se Nemo. Kdysi dávno žila ovdovělá ryba Marlin, která se příliš snažila ochraňovat svého syna Nema. Každý den Marlin varoval Nema před nebezpečími oceánu a prosil ho, aby neplaval daleko. Jednoho dne v aktu vzdoru Nemo ignoroval varování svého otce a vplul do širých vod. Kvůli tomu jej chytil potápěč a Nemo skončil v akváriu zubního lékaře v Sydney. Výsledkem bylo, že Marlin se vydal na cestu, aby Nema přivedl zpátky, a cestou zapojil do pomoci i další mořské tvory. Až se nakonec Marlin a Nemo navzájem našli, setkali a poučili, že láska závisí na důvěře.

Zkusím to já sama.

Kdysi dávno jsem založila e-shop s eko potřebami pro miminka. Byla jsem nadšená, ale o online prodeji jsem toho moc nevěděla. Každý den jsem marně vyhlížela objednávky a nové zákazníky. Jednoho dne jsem narazila na důležitost textů, produktových popisků a SEO. Díky tomu jsem začala přepisovat texty v e-shopu, vytvářet nové stránky s návody, přispívat na FB stránku a pustila jsem se i do psaní online magazínu. Výsledkem byl růst návštěvnosti a nové objednávky bez placené reklamy. Až jsem se nakonec do psaní prodejních textů zamilovala, e-shop i magazín jsem prodala, ale s texty jsem zůstala dodnes.

Ve skupině Naučte se psát copywritersky podle tohoto vzoru vzniklo několik skvělých příběhů. Nakoukněte pro inspiraci.

Jak na silný příběh s konfliktem

Co je hlavní ingrediencí silného příběhu? Konflikt, zvrat a překonávání nesnází. Boj s nástrahami života, osudem nebo sebou samým. Dramatická situace, ze které hrdina vychází silnější a lepší.

„Žijte příběh, který chcete psát.“

Vyzkoušejte tuto strukturu:

Výchozí neuspokojivá situace – Před 10 lety jsem byla zaměstnaná v korporátu. Práce mě nebavila…

Rozhodnutí pro změnu, očekávání a cíle – Rozhodla jsem se pustit do online podnikání. Představa svobody, volného času a dovolené na Bali mě úplně nadchla…

Překážky v dosažení cíle – I když jsem se opravdu snažila, stále se mi nedařilo… Chuť se vším seknout přicházela stále častěji.

Řešení překážky – Jednoho dne jsem objevila/zjistila… Moje plány se začaly plnit…

Současný pozitivní stav – Na práci v korporátu už jen s úsměvem vzpomínám. A Bali? Za dva týdny letím!

Příběh s konfliktem je skvělý v případě, že prodáváte metodu/postup/produkt, který vám samotným pomohl, a v příběhu tak zastává důležitou roli.

Jak napsat příběh, když v zásobě nemáte konflikt?

Každý neprožívá životní a byznysová dramata. Možná vám pomůže podívat se zpět v čase a srovnat současnou situaci s tou minulou. Jaká byla vaše cesta? Museli jste něco překonat? Něco změnit? Z této perspektivy se vám vyloupne příběh jako malovaný.

Až se do příběhu pustíte, dejte pozor, aby byl přirozený a uvěřitelný. Překročení této meze čtenáři vycítí, rozsvítí se jim varovná kontrolka a váš silný příběh je může nakonec spíš silně odradit.

Slova, která vám pomohou vystihnout návaznost a souvislosti

Příběh je sled událostí v čase. Událostí celého života nebo jednoho dne. Jak je zachytit správnými slovy? Pomůžou vám slovíčka vystihující návaznost, příčinu a následek. Která to jsou? Když jsem, teď už, proto, přesto, potom, pak, tenkrát, začala jsem, od té doby, nakonec.

Máte příběh, o kterém chcete psát? Potřebujete pomoct zpracovat ho citlivě, přirozeně a přitom poutavě? Ozvěte se!