Věřili byste, že na nástěnce v mateřské školce můžete dostat lekci copywritingu? V naší školce určitě. Občas mám chuť nástěnku celou přepsat a přeskládat. Nacházím v ní chyby, které se objevují i v prodejních a marketingových textech. Které to jsou?

základní chyby v copywritingu
zdroj: pexels.com

 

Kouzelné slůvko protože

Nechám mluvit příklad. Ve školce byl vydán pokyn, který zněl jasně – noste prázdné PET lahve. Nic víc, nic míň. Odezva nevalná. U ekologicky zaměřených rodičů dokonce došlo k malé vzpouře.

Poté, co se několik maminek ptalo po důvodech, pokyn se rozšířil o vysvětlení: Noste PET lahve, protože je od nás vykupuje firma. Z utržených peněz hradíme dětem výlety a divadélka, které byste jinak platili vy. Navíc na konci roku vyhodnotíme nejlepší PETlahváře a ti dostanou hračku.

Co myslíte, že se stalo?

PET lahve se staly v celé čtvrti vzácnou komoditou. Zdivočelí rodiče po večerech rabovali žluté kontejnery, někteří dokonce pili i pět Magnézií denně, jen aby mohli přinést více PETek. No ano, trochu přeháním. Stalo se jen to, že rodiče PET lahve začali opravdu nosit.

Slůvko protože zdůrazňuje Robert B. Cialdini ve své knize Zbraně vlivu o manipulativních technikách. Pokud něco opravdu chcete, na protože nezapomínejte.

 

Všeho moc škodí aneb méně je více

Změť textů, upozornění, pozvánek, pravidel a povinností. Starých, nových. V tom by se ani čert nevyznal, natož nebohý rodič, který druhým okem sleduje, že se jeho dítko místo oblékání pere se spolužákem.

Pravidlo méně je více platí všude tam, kde není čas studovat hromady textu a hledat lupou to podstatné. Na nástěnce ve školce, na webu, v e-mailech i v článcích. Proto je třeba zkracovat, zvýrazňovat, zjednodušovat, třídit a strukturovat. Jinak se vám na to čtenáři můžou víte co.

 

To nejdůležitější na začátek

To takhle jednou visela na nástěnce parádní informace o chystaném školním výletě. Kam se pojede, kdy se pojede, jaký bude program… Až na konci se krčilo oznámení, že je třeba dovézt děti do školky o hodinu a půl dříve. Nejdůležitější informace z celého sdělení. Kdo si ji nevšiml, měl smůlu.

Pointa že patří až na konec? To si nechte do románu. U textů pro školní nástěnku a prodejních textů je lepší neočekávat, že náš čtenář bude disciplinovaný a pročte vše důkladně od A do Z. Proto vsaďte na jistotu a řekněte to hlavní hned v úvodu.

Tři jednoduchá pravidla a jaké dokážou divy! Vyzkoušejte je a uvidíte sami. Protože za ty splněné cíle vašich textů to určitě stojí.

 

2 thoughts on “Vše, co potřebuji znát o copywritingu, jsem se naučila v mateřské školce

  1. To znám moc dobře. Zlomem bylo, když se kluci vrátili ze školky s tím, že neměli pohoštění na nějaké pohoštění na zahradě. Proto jsem už asi před dvěma lety nevydržela a navrhla paním učitelkám, že jim to předělám. Udělala jsem návrh, oni ho schválili a já následně i zrealizovala 🙂

  2. Wau, tak daleko jsem to tedy nedotáhla. Dobrý! 🙂

Napsat komentář