Už se vám někdy slova dostala tak hluboko, až vás přímo pohladila po duši? Nebo vás naštvala tak, že jste měli chuť někoho nakopnout? A už jste si někdy díky (nebo kvůli?) slovům něco koupili? Řekla bych, že určitě.

Tajemství silných slov
Na slovech záleží a v prodejních textech to platí dvojnásob. Jsou slova, která jen proletí kolem a bez většího povšimnutí zmizí někde v dálce. Pak jsou slova, která strhávají pozornost, vzbudí zájem, přinutí vás zastavit se a chtít víc. Taková slova přímo útočí na vaše podvědomí, jehož cílem je zaznamenávat všechny podněty, které pro vás budou přínosem. Přínosem pro vaši peněženku, zdraví a štěstí.
Síla slov je mocná, a proto se copywritingu připisuje význam, který často převažuje nad jinými disciplínami marketingu. Jay Conrad Levinson – průkopník guerilla marketingu – ve své knize uvádí výčet nejpřesvědčivějších prodejních slov.
Podobných seznamů najdete na internetu jistě více, v různých obměnách a hloubkách. Slova se budou lišit od oboru k oboru, od segmentu k segmentu. Univerzální recept na dokonalý prodejní text neexistuje. Použití silných slov však šance na úspěch rozhodně zvýší.
A která to tedy jsou?
Jedna zkušenost za všechny
Copywriter Otto Bohuš popisoval způsob nastavení a průběh své kampaně na Facebooku. Cílem kampaně bylo dosažení maximálního počtu stažení třídílného bezplatného ebooku Pište jako copywriter. Otto v textu kampaně použil slovo zdarma. A ne jednou, ale rovnou pětkrát! Ano, na tom malém prostoru, jaký kampaň na Facebooku poskytuje. Fungovalo? Samozřejmě.
Zdá se vám to až moc jednoduché, přízemní a nekreativní? Můžete s tím nesouhlasit, může se vám to nelíbit, ale to je asi tak vše, co můžete udělat. Výzkumy a zkušenosti mluví jasně.
Zkratkou ke slevě tudy
Proč reagujeme na některá slova silněji než na jiná, vysvětluje v knize Zbraně vlivu Robert B. Caldini. Na vině jsou automatické reakce, které si náš mozek vytvořil. Není totiž možné, abychom to obrovské množství podnětů, kterému každý den čelíme, znovu a znovu vyhodnocovali. Proto jsme si vytvořili zkratky a automatické reakce. Podmíněné reflexy. Jistě znáte Pavlovy psy, kteří začnou slintat, když uslyší signál. U nás to funguje stejně. Vidíme slovo zdarma a hned bychom to zdarma chtěli. Samozřejmě lidé nejsou zvířata. Přemýšlejí, vyhodnocují a zvažují. Ale podstata je víc než podobná.
Pokud máte chuť na vysvětlení přímo od autora knihy, tady je citace: Automatické, šablonovité chování převládá ve většině lidských činností, protože v mnoha případech jde o nejefektivnější formu chování a v dalších případech je to jednoduše nezbytné. Vy i já existujeme v prostředí plném mimořádně komplikovaných podnětů, nejrychleji se vyvíjejícím a nejsložitějším, jaké kdy na této planetě bylo. Abychom se s tím mohli vypořádat, potřebujeme zkratky. Nedá se od nás očekávat, že budeme rozpoznávat a analyzovat všechny aspekty u každé osoby, události a situace, s nimiž byť jen za jeden jediný den přijdeme do styku. Místo toho musíme velmi často používat šablony a zařazovat události odhadem podle několika klíčových rysů. Na ty pak budeme bezmyšlenkovitě reagovat, jakmile se ten či onen spouštěcí mechanismus objeví.
Zdarma jako chilli, dárek jako pepř
Ptáte se, jak používat silná slova? Kolik a jak často? To záleží. Pokud vám nevadí, že vaše texty budou připomínat telemarketing Horsta Fuchse, pak s těmito slovy nešetřete. Může se ale stát, že si váš čtenář velmi rychle vypěstuje odolnost a nedůvěru, a to nechcete. Já doporučuji tato slova užívat, ale s mírou. Nakládejte s nimi jako s kořením. Ani moc, ani málo. Tak, aby nezkazily výsledek a nezanechaly nepříjemnou pachuť, a zároveň nezůstaly bez zájmu.
Jaké jsou vaše zkušenosti? Používáte silná slova? Necháte se slovy ovlivňovat nebo odoláváte?