V koši? Ale ne. Teď mám na mysli úplně jiné a mnohem zajímavější konce. Protože jsem copywriter, píšu prodejní a marketingové texty, prodej je tedy tím hlavním a podstatným cílem. Money, money, money. Zavedu vás někam, kde je prý trochu nuda, ale musíme tam všichni. Hurá směr statistiky!
Není cíl jako cíl
Když se řekne statistika, každý si představí něco jiného. I cílů můžete mít plno. Třeba brand awareness, engagement, click rate, konverzní poměr a další děsivé výrazy. Ale řekněme si narovinu – návštěvností zaměstnance nezaplatíte, z fanoušků na Facebooku se nenajíte a dosah vás na Bali nedoveze. Takže to vždy skončí u starých dobrých tržeb.
Samozřejmě vždy záleží na typu podnikání. Jinak nastavený cíl bude mít e-shop dodávající koncovým zákazníkům a jiné cíle bude mít výrobce. Každý cíl se taky na tržbách projeví za jinou dobu; přímo i nepřímo. Třeba u e-mailu je akce-reakce téměř okamžitá, v jiných případech to tak jednoznačné není. Určitě je ale třeba nezaměnit hlavní cíl s dílčím.
Co to znamená konkrétně? Například si usmyslíte, že budete zábavní na Facebooku a lidi vám budou příspěvky zběsile lajkovat a sdílet a všichni se budou náramně bavit. Proč ne? Když máte ambice být komikem víc než podnikatelem. Smějící se fanoušek ještě neznamená nakupující fanoušek. Třeba může, ale to vám potvrdí zase a jen statistika tržeb.
Podstatné je to, aby vaše dílčí cíle (návštěvnost, fanoušci atd.), fungovaly jako schůdky, které vás dovedou ke splnění hlavního cíle – k tržbám.
Statistika nuda je?
Když nad tím tak přemýšlím, při mé práci copywritera mi nic nezvýší tep tak jako kontrola statistik. 🙂 Při načítání statistik jsem plná očekávání, v očích se mi protáčejí dolary, hodnotím a srovnávám. Pak se raduju, nebo začínám vymýšlet, co zlepšit a udělat jinak.
Jak se vlastně dopátrat, co přináší nejvyšší tržby?
Pokud chcete přesně vysledovat, která reklama na Facebooku nebo který banner v e-mailu má na svědomí nejvíce tržeb, nezapomínejte na UTM parametry. Jde o speciálně označené odkazy, podle kterých pak můžete krásně rozklíčovat statistiky a přesně víte, na čem jste. Pro vytvoření odkazu s UTM parametry existuje více nástrojů, já používám nejčastěji tento od Google Analytics. Svou kampaň si pojmenujte, název pak dohledáte v Google Analytics.
A není tohle nad slunce jasné?
Máte pocit, že je tento článek zbytečný? Pak vám gratuluji! Skutečnost je ale taková, že všem tohle jasné není. Občas se opravdu setkávám se zvláštními cíli, u kterým vám chuť vykřiknout Opravdu věříte, že tohle vám bude vydělávat? Pro příklad si vezměme dobře známý Zoot. Lovebrand, který všem dělal radost, ale skončil s půl miliardovým dluhem.
Přeji vám jasnou hlavu při určování cílů, pevnou ruku při dodržování strategie a tržby, které vám vykouzlí úsměv na tváři!