Firemní stránka s velkým počtem fanoušků je důkazem úspěšnosti produktů nebo značky. Získávání nových příznivců proto patří k jedné z oblíbených disciplin na Facebooku. Podělím se s vámi o mé nedávné zkušenosti a pokusím se vás přesvědčit, proč nekupovat fanoušky na Facebooku.

Není fanoušek jako fanoušek
Stránka s 5 000 fanoušky vzbudí na první pohled větší zájem i očekávání než ta s pouhými 500 skalními. Touha po vyšších počtech je tedy logická. Pokud jsou fanoušci zasloužení a stránku sledují pro její zajímavý obsah, informační přínos nebo dobrou zábavu, je vše v pořádku. Jsou-li však fanoušci bezostyšně jednorázově nakoupeni, není co závidět.
Nekupujte fanoušky, získejte je zdarma dobrým obsahem
Unáhlený počin, jakým nákup fanoušků určitě je, se jednoduše nevyplácí. Takoví fanoušci jsou s největší pravděpodobností uměle vytvořené profily nebo profily dávno nefunkční, které na vaší stránce nebudou reagovat, komentovat a sdílet vaše těžce vytvořené příspěvky. Dosah vašich postů bude minimální a situaci nezmění ani nově příchozí fanoušci, protože míra zobrazování příspěvků bude velmi nízká. Facebook totiž vaše posty bez reakcí vyhodnotí jako nezajímavé a nebude se namáhat s jejich zobrazováním. Vždyť je ve feedu tolik atraktivnějšího obsahu. Z vaší facebookové stránky se tak stane černá díra a každý další post bude jen výstřelem do tmy.
Důkaz proč nekupovat fanoušky na Facebooku
Abych nemluvila (nebo spíš nepsala) jen tak do větru, ukážu vám vše na konkrétních číslech a facebookových stránkách, které spravuji. Každá ze stránek má naprosto odlišné zaměření a cílové publikum, ale to teď není podstatné. Hlavní jsou statistiky. Vybrala jsem tři stránky. Jedna z nich má koupené fanoušky (jak se později ukázalo).
Určitě jste na první pohled odhalili, že stránka 3 je ten Černý Petr s koupenými fanoušky. Dosah příspěvků je vzhledem k celkovému počtu fanoušků tristní. Základní dosah příspěvků se obecně pohybuje kolem 10 % a s každým To se mi líbí, sdílením a komentářem je dosah vyšší a vyšší. V případě stránky č. 3 kvůli nečinnosti koupených fanoušků dosah zůstává stále na samém dnu.
Počet fanoušků není to nejdůležitější
Nákup fanoušků proto určitě nedoporučuji. Celkový počet fanoušků je jen číslo, které ještě o ničem nevypovídá. Podstatnější je, zda vaši příznivci na příspěvky reagují, komentují a sdílejí je, a tím šíří váš obsah. Jen tak může vzniknout vztah mezi vaší značkou a vašimi stávajícími nebo budoucími zákazníky, jen tak získáte zpětnou vazbu, která pro vás bude přínosem, a jen tak bude vaše facebooková stránka plnit cíle, které jste si stanovili – budovat vaši značku, informovat nebo podporovat prodej produkt. A to je to, oč tu běží.
Máte zkušenosti s nákupem fanoušků? Podělte se o ně v komentářích!