Právě si nalévám sklenku vína, abych našla kuráž sdělit vám jednu zásadní pravdu. Krutou a nelítostnou pravdu, která otřese vašimi představami o tom, co je důležité. Její znalost vás možná zabolí, ale velmi vám prospěje. Jste připraveni?

copywriting

Raději se na to posaďte. Tady to je.

V y   n i k o h o   n e z a j í m á t e

Samozřejmě se jedná o svět internetu, reklamy a marketingu. Pro vaši mámu (manžela, bráchu, milence) jste stále superstar číslo jedna. Budeme se bavit hlavně o prvním kontaktu člověka s prezentací vaší firmy, a to na webu i sociálních sítích.

Takže znovu – Vy nikoho nezajímáte. Zní to nehezky, ale je to tak. Představte si příklad ze života. Na ulici vás osloví neznámý člověk a začne vám povídat svůj osobní příběh. Bude vás zajímat? Začnete hned s nadšením poslouchat? Vsadím se, že ne. Proč taky. A právě tohle dělá většina lidí na svých webových stránkách. Píšou o sobě, o svém vzdělání, o historii své firmy… A očekávají, že všichni budou hltat jejich texty. Při ohromné konkurenci dalšího obsahu. Stačí klik a během vteřiny jste na jiném webu.

Co tedy lidi při prvním kontaktu s firemní prezentací zajímá?

Oni sami. Každý z nás je středobodem svého mikrosvěta, řešíme své vlastní problémy, máme své touhy a přání. Na weby a blogy přicházíme, protože hledáme řešení, jak se ze svých trablů dostat, pátráme po nových informacích, které by nám byly přínosem, na sociálních sítích se chceme hlavně bavit. Cizí lidé, natož firmy, nejsou to, co by nás zajímalo.

Jak upoutat okamžitou pozornost?

Vyzkoušejte dvě cesty, které dobře fungují.

  1. Nabídněte lidem řešení jejich problému

Kdo řeší problémy druhých, ten frčí. Nabízíte-li navíc řešení snadné, rychlé a účinné, jste king. Dejte návštěvníkům vaší online prezentace návod, jak být bohatší, úspěšnější, obdivovanější, krásnější, zdravější a šťastnější. Nebo alespoň příslib, jak toho dosáhnout. Protože tohle jsou věci, které lidé chtějí. Ukažte, že jsou to právě vaše produkty, které splní jejich touhy. Pozor! Zjistěte si dobře, po čem prahne vaše cílová skupina. To, že Pepa chce balík peněz, neznamená, že ho chce i Karel.

  1. Zveřejněte o sobě informaci, která vzbudí zvědavost

Dám příklad takového sdělení: Pomocí nové metody jsem za 3 měsíce vydělal 2 milióny korun. Reakce: To chci taky! Jak to udělal? Pak budou lidé ve vašem osobním příběhu dychtivě pátrat po tajemství vašeho úspěchu, po náznacích černé magie nebo speciálních znalostech a dovednostech, které by mohly pomoct i jim ke stejným výsledkům. Budou hledat návod, jak dosáhnout toho, co vy.

Takže ego stranou. Prodejní texty pište pro ostatní

Možná máte literární střevo a chcete ho využít na svém firemním webu. Ujistěte se však, že vaše vtipné obraty chápou i vaši zákazníci a návštěvníci webu. Nezahlcujete lidi dlouhými texty, protože máte potřebu napsat vše, co vás právě napadlo? Přemíra kreativity je spíš na škodu než k užitku. Pro své výtvory si pak raději založte osobní blog, na kterém se můžete zběsile vyřádit.

Při psaní textů myslete na druhé

Textová sebestřednost je nešvar, na který často narážím při copyeditingu již existujících textů nebo na konzultacích. Pak vždy radím být ve svých textech nesobecký a myslet na druhé. Určitě se to vyplatí, a zisk si přičtou obě strany.