Evo, jak napsat článek? Tuto otázku už jsem slyšela několikrát. Pro ty, kteří potřebují vytvořit fungující článek pro firemní blog nebo PR článek do oborového magazínu, mám stručný návod. Věřím, že vás vyvede z tápání a pochybností. Nejhorší je totiž snažit se dělat něco a nevědět, jak na to.
Jak napsat článek, který bude mít hlavu a patu
Pro začátek psaní je důležitý konec. Pointa článku. Než se budete ptát, jak napsat článek, ujasněte si, co budete psát. Určete si hlavní sdělení a toho se držte. Pamatujte, že lidé se s vaším tématem mohou setkat poprvé, proto je nesmíte zahltit nesourodými informacemi. Mohli by se cítit zmateni a čtení by je přestalo bavit.
Tip: 10 dobrých důvodů, proč psát firemní blog
Lidé v online světě nečtou klasickým způsobem
Pozornost je na internetu velmi vzácnou komoditou. Máte pár sekund na to, abyste nadpisem přilákali k otevření článku. Dalších pár sekund na získání zájmu první větou článku. To samé musí zvládnout podnadpisy. Při čtení na internetu lidé text nejdřív proběhnou zrakem, tzv. oskenují, zachytí výrazné části textu a podle nich se rozhodují, jestli text obsahuje to, co hledají. Co udělat pro to, aby váš článek uspěl v této těžké zkoušce?
Na struktuře a formátu záleží
Jak už jsem nakousla, článek má několik funkčních částí. (Samozřejmě můžete improvizovat a postavit strukturu vašeho článků zcela jinak, ale proč znovu vynalézat kolo a nevyužít toho, co funguje.) Jaké jsou tedy základní prvky každého článku?
- Nadpis
- Perex
- Odstavce
- Podnadpisy každého odstavce
- Tučné části textu
- Obrázek
- Prolinkování
- Meta tagy
- Klíčová slova
- Výzva k akci
Nadpis
Jeho úkolem je upoutat pozornost a nalákat ke čtení. Výzkumy prokázaly, že dlouhé nadpisy fungují lépe než krátké. K častým doporučením patří použít číslici (nyní již ale známá věc, kterou využívá každý druhý autor článků), otázku, akční sloveso a příslib rychlého řešení čtenářova problému.
Perex
První úvodní odstavec, který krátce shrnuje obsah článku a vybízí k dalšímu čtení. Nejčastěji začíná uvedením do tématu, kterého se článek týká.
Odstavce
Už jste někdy narazili na článek, který nebyl rozdělen do odstavců? Taky jste se ztratili v řádcích? Rozdělení textu do menších logických částí usnadňuje čtení a udržení pozornosti.
Tučné části textu
Vyznačte důležité slova nebo věty v odstavcích. Opět pomůžete čtenáři oskenovat článek a získáte jeho pozornost.
Obrázek
Jsou články, které by se bez obrázku obešly. Ale určitě doporučuji obrázek nevynechat. Náš mozek vnímá obrázky jinak než text. Obrázek je ilustrační prvek a často si čtenář může článek zapamatovat právě díky obrázku.
Tip: Přečtěte si také Jak napsat byznys příběh.
Prolinkování
Proč do článku zabudovat jeden až dva odkazy na další články nebo stránky webu? Interní prolinkování působí příznivě na SEO, ale hlavně nabízí další obsah webu a tím pomáhá udržet čtenáře na webu déle.
Meta tagy
Často se na ně úplně zapomíná, přitom jsou tolik důležité. Skryté texty, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávačů a při sdílení odkazů na článek na sociálních sítích. Mají význam pro SEO a podstatně ovlivňují to, zda uživatel na odkaz klikne, nebo ne. Více o důležitosti meta tagů píšu v tomto článku.
Klíčová slova
Pokud je jedním z cílů článku obsazení prvních pozic ve vyhledávačích, musíte se zaměřit na klíčová slova a šikovně je do článku rozmístit. Pokud články publikujete ve WordPressu, doporučuji plug in Yoast SEO, který vás při optimalizaci článku povede.
Výzva k akci
Na závěr připojte tzv. výzvu k akci, která vaše čtenáře vybídne k dalšímu kroku. Můžete vyzvat k objednání služby, zatelefonování nebo třeba vyplnění formuláře. Jak má výzva k akci vypadat? Třeba takto:
Tak teď hurá do toho! Ať vám jdou články od ruky. Pokud se vám do psání pouštět nechce, dejte klidně vědět, vezmu to za vás!