Když jsem začala s psaním tohoto blogu, trápil mě neodbytný pocit, že mi něco chybí. První články nestály za moc, přepisovala jsem, mazala a nemohla se pohnout z místa. Naštěstí mi to došlo. Nechybí mi něco, ale někdo. Potřebuji personu!

persona v obsahovém marketingu
zdroj: pexels.com

Nepište pro všechny, vyzkoušejte personu

Každý text má svou cílovou skupinu. I když si myslíte, že píšete pro všechny, vaše publikum se časem profiluje a sami poznáte, kdo jsou vaši čtenáři. Určitě se vyplatí znát své publikum hned na začátku psaní. Pokud vám představa vaší cílovky stále nic neříká, potřebujete personu. Persona je takové zhmotnění, zosobnění vaší cílové skupiny. Už to není neznámý dav, ale člověk, který má jasné obrysy, vlastnosti a potřeby. Pak vaše texty směřujete této osobě, jako byste psali starému známému.

Úvahy nad vlastní personou

Jaká by měla být moje persona? Komu píšu tyto řádky? Kdo je? Co dělá? Co ji baví? Jsou vlastnosti, které se určují těžko. V případě mé persony například pohlaví. Pokud bych si musela vybrat pohlaví, asi by se mi nejvíc hodilo neurčité tzv. třetí pohlaví, které však zavedli tuším pouze v Austrálii, a to je docela z ruky. Pokud nabízíte prodlužování vlasů nebo modeláž nehtů, máte to s určením pohlaví vaší persony mnohem jednodušší. Shodneme se na jednom – moje persona je člověk.

Seznamte se, prosím

Po překonání problému s určením pohlaví (tato část věty by vytržená z kontextu zněla dost podivně), už byl popis mé persony snadný. Charakteristika nesměřuje příliš do hloubky, ale pro moje účely to bude dostačující. Jaká tedy je?

  • provozuje internetový obchod s přírodní kosmetikou
  • je v nejlepším věku – 35 let
  • potřebuje vylepšit svou online prezentaci
  • chystá se vytvářet originální obsah, ať už jde o web nebo sociální sítě
  • váhá mezi vlastní tvorbou a externí pomocí
  • zajímá se o online marketing
  • ocení kvalitu
  • má smysl pro humor
  • nespokojí se s laciným řešením

Person můžeme mít samozřejmě více a v čase se mohou měnit.  Persona třeba vznikne z vašeho nejlepšího zákazníka nebo jiné skutečné osoby. Vaše persona pak bude mít zcela jasnou podobu, jméno, pracovní návyky, koníčky i slabé stránky. Pokud se vám neosvědčí, není nic jednoduššího než ji změnit.

Používáte při psaní textů personu nebo takovou pomůcku nepotřebujete?

 

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit