Podnikatelům, kteří si píšou texty sami, předávám rady a know-how na konzultacích. Víte, co mě občas při těchto živých i virtuálních setkáních překvapí? Rozdíl mezi skutečností a texty na webu.

copywriting

Na řadu přichází detektivní práce

Během povídání zjišťuji, jaké produkty podnikatelé nabízejí, co je na jejich práci jedinečné a jaké jsou reakce zákazníků.

Ukazuje se, že vyrábějí krásné věci, nabízejí užitečné služby, které si lidé chválí, mají za sebou silný příběh, používají kvalitní materiály, nechybí jim vzdělání a kurzy. A víte co? Na webu a sociálních sítích je o tom všem jen velmi málo. Někdy vůbec nic. Samozřejmě se ptám Proč? Jaké jsou nejčastější odpovědi?

Nechci chválit sám/a sebe.
Nevím, jak to mám napsat.
Tohle určitě všichni vědí. To snad není nutné psát.

Skromnost stranou

Z pohledu podnikatele, který nemá spisovatelskou duši ani básnické střevo a je zcela ponořený do své práce, těmto důvodům naprosto rozumím.

Na druhou stranu – bez textů se v online prostoru obejdete jen stěží. Asi se budu opakovat, ale ještě nebyl vynalezen jiný způsob, jak dát vědět o svých úžasných produktech, než o nich napsat. Tedy pokud netočíte videa. Ale i ta potřebují úvodní text, aby si je vůbec někdo pustil. Takže texty jsou vážně třeba.

Jak o sobě psát a nezavánět sebechválou?

Existuje jeden parádní způsob, díky kterému můžete psát v superlativech a pět chválu na všech frontách. Stačí si uvědomit, co stojí za plody vaší práce, protože vše souvisí se vším a nic nevzniká jen tak z ničeho. Najít příčinu a úspěch přisoudit jí.

  • Vytváříte kytice? Pište o překrásných květinách.
  • Nastavujete FB reklamy? Popište, jak se vám podařilo díky tomuto úžasnému nástroji zvýšit meziměsíční obrat o 50 %.
  • Koučujete? Vyprávějte o svých klientech a jejich parádních výsledcích.
  • Pečete dorty? Co je lákavějšího než kvalitní čokoláda rozplývající se na jazyku a omamná vůně vanilky.

Nejlepší je, když vás pochválí někdo jiný

Pozitivní referenci od spokojeného zákazníka nic nepřekoná. Reference jsou autentické a věrohodné. Tyhle malé pochvaly nedržte jen na jedné stránce webu, nechte je rozutéct napříč všemi komunikačními kanály.

Spokojené zákazníky citujte v příspěvcích na sociálních sítích i v článcích na blogu. Efekt sociálního schválení je mocný, proto se ho snažte využít naplno.

Našli jste se v článku?

Je tohle i váš případ? Nevíte, co a jak psát, tak raději nepíšete nic? Nebrzděte své podnikání kvůli textové ostýchavosti. Probereme to na konzultaci, popostrčím vás ve skupině nebo se můžeme rovnou pustit do nových textů. Ozvěte se.