Cement, travní semena nebo plíseň na nohou? Jsou témata, u kterých se ta správná slova, jež by otevřela srdce i peněženky zákazníků, hledají hůř. Ale který byznys je z pohledu copywritingu tím největším oříškem? Shodují se na tom mí klienti, ostatní copywriteři a vnímám to i u sebe – nejtěžší je psát copy pro svůj vlastní byznys.

copywriting Eva Váňová
zdroj: pexels.com

Jsme v tom až po uši

Proč je často tak těžké dát do kopy kloudné copy o vlastní práci a podnikání? Důvod je jednoduchý. Jsme ve své práci hluboce ponořeni, vyřizujeme zakázky a objednávky, máme všeho nad hlavu. Jak z té kupy informací vypíchnout pár úderných vět, které ostatní dostanou do kolen? Být sám sobě copywriterem není žádná legrace. Chce to hlavně nadhled a najít ho mezi každodenními pracovními úkoly není vůbec jednoduché.

Jaké jsou nejčastější chyby tzv. autocopywritingu?

  • Používáme odborná slova, kterým naši zákazníci nerozumí.
  • Píšeme o sobě, místo abychom nabízeli řešení problémů našich zákazníků.
  • Neumíme vystihnout konkurenční výhodu, tzv. unique selling proposition.

Poznáváte se?

Jak získat nadhled a vytvořit působivé copy?

Jednoznačně je potřeba poodstoupit a podívat se na to, co děláte a nabízíte, z jiné perspektivy. Protože cílem copywritingu je vytvořit takové sdělení, které přitáhne zákazníky, musíte se přiblížit právě jim. Jak na to? Dobře fungují otázky. Vždy je dávám klientům před tím, než začnu pracovat na textech. Klienti tak často přicházejí na věci, které by je jinak ani nenapadly. Pomáhá zaměřit se na vaše zákazníky – co říkají o vašich produktech, jak hodnotí vaše služby, proč se vracejí, co na vás mají rádi? Mrkněte na konkurenci – co děláte jinak a lépe?

Příklady otázek, které dávám svým klientům:

  • V čem jste jedineční?
  • Jaký problém řeší váš produkt?
  • Co potřebuje váš zákazník? Co chce získat, čemu se chce vyhnout? Jaký má problém?
  • Proč má zákazník nakoupit právě u vás? Proč se k vám má vracet?
  • Co nabízíte navíc?
  • Jak chcete, aby vás zákazníci vnímali?
  • Jaká je vaše pozice na trhu v rámci oboru?

Konec trápení, přichází copywriter

Poodstoupili jste, změnili úhel pohledu a o problémech vašich zákazníků víte vše, ale ty správné texty stále v nedohlednu? Nedá se nic dělat, budete potřebovat copywritera. Copywriter vytváří průsečík mezi firmou a zákazníkem, zajistí, že se protne nabídka s poptávkou, rozezní se zvony a je ruka v rukávě. Copywriter je takový malý Amorek s šípem v ruce, který zasáhne srdce zákazníka a spojí ho s nabízeným produktem.

Moudrý závěr? Prosím

Přímo poselství příštím generacím. Vrátím se k pojmu autocopywriting (tento termín jsem si vymyslela jen pro tento článek, dál jej raději nepoužívejte). Vychází ze slova autoportrét nebo autoerotika. Vincent van Gogh byl na autoportréty machr, ale v druhém případě je obecně známo, že s parťačkou nebo parťákem, který ví, co a jak, je to vždy tak nějak lepší.