Šílená doba, co říkáte? Zažíváme zásah shůry v podobě viru a vládních nařízení, která na nás padají bez předchozího upozornění, bez přípravy. Asi jako každý teď sleduji smršť informací, dopady na podnikatele i na sebe samu. Spásné řešení nemám, jen pár postřehů, které se můžou hodit nejen v copywritingu.

Moje pravidlo číslo 1: Zůstat (chtěla jsem napsat pozitivní, ale tohle slovo teď získalo zcela jiný význam) nad věcí a jet dál.

Dejte vědět zákazníkům jasně a srozumitelně, jak fungujete v nových podmínkách

Máte restauraci a provozujete rozvoz? Vaše květinářství po čase opět otevřeli? Přenesli jste živý kurz do onlinu? Informujte zákazníky. Byla by věčná škoda, aby u vás nenakoupili jen proto, že o tom neví! Zprávu jim předejte na webu, sociálních sítích i v newsletterech. Pokud jste byli nuceni úplně zavřít, zůstávejte v kontaktu, dejte vědět, co děláte a jak se připravujete a těšíte na znovuotevření.

Komunikujte přesvědčivě – vysvětlujte proč

V záplavě nových informací a nařízení se jasně ukazuje, jak moc je důležité podávat sdělení srozumitelně. Abychom sdělení opravdu porozuměli a vzali si ho za své, potřebujeme znát i důvody, které stojí v pozadí. Toto pravidlo krásně vysvětluje kapitola z knížky Prodávat je lidské, kde se píše o nápisu v parku – „Uklízejte po svých psech. Na první pohled jasná věta. Ale aby opravdu fungovala a plnila svůj cíl, něco jí chybí. Proto k nápisu přibyl dovětek a nový text zněl – „Uklízejte po svých psech. Hrají si tu malé děti. Vnímáte ten rozdíl?

Udělejte si čas na revizi textů

Možná právě teď stojíte na rozcestí a uvažujete, kterým směrem dál. Nebo máte trochu času navíc. Udělejte si chvíli na malou revizi textů na webu. Přijdete na jiné myšlenky, ale hlavně – fungující texty vždy byly, jsou a budou konkurenční výhodou. Pojďme na to! Pomůžou vám tyto otázky:

  • Odpovídají texty nové situaci? Které části budu muset změnit? Které můžu ponechat?
  • Využívám efektivně horní část hlavní stránky? Nemám tam „Vítejte!“ místo titulku, který zaujme? Ví hned návštěvník webu, co nabízím a proč by měl na webu zůstat?
  • Nepíšu až moc o sobě? Vím, že návštěvníka webu zajímá především on sám a jeho přání a potřeby?
  • Je má nabídka přehledná? Najde si můj potenciální zákazník snadno a rychle to, co potřebuje?
  • Jsou popisy produktů výstižné a srozumitelné? Nepopisuji vlastnosti na úkor přínosů produktu?
  • Najde návštěvník webu odpovědi na nejčastější otázky týkající se produktů nebo průběhu spolupráce? Dozví se vše, co potřebuje, aby se mohl rozhodnout?
  • Mám dobře nastavené meta titulky a meta popisky, které mají vliv na SEO i míru prokliku na sociálních sítích?
  • Vedu návštěvníka nejkratší cestou ke konverzi (objednávce, přihlášení do kurzu atd.)?
  • Je stránka O mně/O nás stále aktuální? Přibližuje mne mým zákazníkům a vystihuje mou osobnost, jedinečnost i profesní odbornost?
  • Používám Google Analytics a vím, které stránky jsou vstupní (a tím pádem často rozhodují o dalším vývoji událostí)? Mám tyto stránky vyladěné tak, aby plnily mé cíle?

Co dál? Další dobré tipy nejen o copywritingu jsem zachytila na sítích

O tom, jak pojmout v současné situaci sociální sítě, trefně napsala Michelle Losekoot v novém článku Jak na sítě v době koronaviru. Dobré tipy přináší i Ondřej Ilinčev – Jak přežít (a vydělat na) krizi. Článek portálu Na volné noze radí Co dělat — 35 známých freelancerů o podnikání a práci v nouzovém režimu.

Hodně zdraví a Keep going!