Snažit se o psaní prodejního textu bez přípravy je jako vydat se na neznámou cestu bez mapy. Budete se motat kolem, ale cíl je v nedohlednu. Už David Ogilvy říkal – ještě než začnete psát, musíte hodně poslouchat a číst. Nasát informace k tématu. Pak už zbývá jediné. Udat textu jasný směr.
Třeba pomocí těchto deseti otázek. Jdeme na to.

Jaký typ textu budete psát a kde text umístíte?
Ujasněte si, co vlastně píšete. Text pro web? Na kterou stránku? Článek pro vlastní blog nebo externí magazín? Příspěvek pro sociální sítě? Myslíte, že je to přece jasné a otázka je zbytečná? To byste se divili, kolik takových univerzálních textů koluje internetem. Pod heslem – když se ti to nehodí na web, plácni to na blog. Nebo na Facebook.
Jaká je cílová skupina? Persona?
Pokud si myslíte, že píšete pro všechny, pak nepíšete pro nikoho. Musíte znát vaši cílovku. Ideální je persona. To pak najednou píšete snadno, jako byste psali svému známému.
Na základě čeho se cílová skupina rozhoduje k nákupu? Jaká je její motivace?
Abyste vaši cílovku oslovili, musíte vědět jak. Musíte vědět, co ji zajímá, čeho se bojí, po čem touží. Co ji motivuje k činům – nákupům. Strach ze stárnutí? Potřeba finančního zajištění? Touha po odlišení se?
Jaký je tón komunikace?
Formálně, vtipně, nebo s nářečím? Jak to má vaše cílovka ráda? Udělejte si v tom jasno a pak se toho držte.
V jaké nákupní fázi se čtenář textu nachází?
Opomíjená, ale velmi důležitá věc. Jde o to, jestli se váš čtenář s tématem/produktem setkává poprvé, nebo už ho zná a chce jen získat další informace. Pokud téma zná, obecné informace ho zajímat nebudou. A naopak.
Bude text navazovat na jiný text?
Tvoříte landingpage, na kterou se prokliknete z banneru? Nebo nastavujete automatizovaný e-mail? Přemýšlejte, jaké bude pořadí textů a zda budou společně fungovat.
Jaký je cíl textu? Co přesně má čtenář po přečtení udělat?
Jsme u staré dobré výzvy k akci. Bez akce jako byste nebyli. Čtenáři zatím pořád ještě neumí číst myšlenky, a když jim jasně nevyjevíte, co mají udělat, neudělají to. Takže o co vám textem jde? Má čtenář koupit zboží, vyplnit a odeslat poptávkový formulář, zatelefonovat nebo zanechat svůj e-mail? Nestyďte se a napište to.
Je text omezený počtem znaků?
Texty pro přednastavenou šablonu webu, meta texty, názvy výrobků nebo texty pro banner můžou mít své dané místo a prostor. Omezený prostor. Počet znaků je více méně daný. Myslete na to.
Jaký je hlavní prodejní argument?
Ve změti informací, které k tématu máte, musíte najít to nejdůležitější. Zapomeňte na poučku ze základní školy – to nejdůležitější na konec. V reklamních textech by mělo být to nejdůležitější na začátku.
Existují informace nebo údaje, které v textu nechcete uvádět?
Důležitý detail, který je fajn si ujasnit ještě před tím, než se pustíte do psaní. Abyste pak nemuseli zbytečně škrtat a přepisovat.
Co při psaní copy textů pomáhá vám? Nekřečkujte a podělte se v komentářích.